Daisypath - Anniversary

Friday, January 6, 2012

rezeki Allah itu luas...

   assalamualaikum..arini ari jmaat..msuk arini dh cukupla sy menganggur slama 7 buln secara xrasmi..klu secara rsmi, 3bulan..so spanjang jd pengusaha penganggur ni, dh mcm2 kije dh sy apply..dr bnda yg btul2 minat kpd bnda yg cukup2 mkn je minat tu.. time tdesak gni,bru xdemanding sgt..huhu..tp msih xde rezeki lg..

   bila jd pgusaha anggur gni,brulah kita akn terpikir yg rezeki ni snarnya bukn milik kita.. sebelum ni bukn xterpikir bnda gitu, tp bila dh kna batang idung sndiri, bru la kita punye pemikiran tu lbih dlam.. yela.. cuba tgk org len..yg sm2 amik bidang yg sm ng kita..ade je yg dh kije..ade yg dh smbung blaja..n ade yg sm nsib ng sy gak..so mmg rezeki org tu len2 la kan? klu nk kata bidang yg kita amik tu xde psaran,pun xleh gak..sbb kwn2 yg sm bidang ng kita, blambak je yg dh ada kije.. so,rezeki ni,msing2 la..cuma tnggal nk usaha n doa je.. klu mmg dh wat sume tu, so,tunggu je la..ade la kije yg baik utk kita tu..mana la tau, kot2 kt tmpat kije tu,x slamat bg kita ke..atau mmg stres gile ke..atau company tu nk bankrap ke..atau mcm2 lg la..mmg sume tu bukn dlm tgn kita.. kan?

   ha..nape org nk kije ea? klu lelaki,maybe leh ckp sbb nk sara famili nati..nk mta ank dara org,kna la ade kije..n pmpuan plak,nape nk kije ea? erm..bg sy, simple je..sbb nk bntu famili gak.. mmg la duit bukan sgalanya..tp sgalanya perlukan duit..klu kita xkije, cne nk bg duit kt mak ayah? mmg la kita xmmpu nk balas sume jasa dorg..tp at least, kita dpt kurgkan beban..klu xmmpu nk bg beriban..bg la beratus..dunia zaman skang, mmg sgt2 memerlukan duit. cuba tgk adik2 kita yg bru nk stat skolah..brp kna byr yuran sume tu? sy g anta ank buah aritu..dlm 1 hari tu, nk gna dkt rm400..mmg mntap ar..then klu duit xde, nk dpt ilmu tu,susah la.. dats why la org ckp, dunia skang ni, org susah akan makin susah n org kaya akn mkin kaya.. sbb bg org kaya, dorg nk wat pape pun,bleh je..if xdpt msuk skolah gomen, leh msuk skolah swasta.. pastu klu xleh msuk ipta, leh je msuk ipts..then leh je kije..dh ade syarikat sndiri..org susah plak, mstila terbalik..huhu.. bila la kita nk tgk org susah tidak akan hidup mlarat ye?

   kdg2 hidup org tu xsusah..tp cr dia blnja duit tu xbtul.. mcm aritu, ade sy tgk tv..dia gtau dia susah.. ank2 dia pkai bju skolah tu,bkongsi..gna yg kakak2 dia..tp kt blakang tu,nmpk je almari bsar..tv pun bsar..pkai pun lawa je..umah dia siap ade kapet lg..susah ke cmtu? klu stkt berkongsi bju, sy pun berkongsi gak.smpai skang ni pun,ade je sy pkai bju kakak2..sbb bnda tu msih ok..xkan nk buang kan? so,pndai2 la bajet sume tu.. prancangan yg baik akan menghasilkan hasil yg terbaik,insyaAllah.. 

so, jom kita pakat2 cari kije lg! moga2 dimurahkan rezeki dan dipermudahkan sgala urusan,insyaAllah..amiin..

1 comment: