Daisypath - Anniversary

Wednesday, March 30, 2011

thesis oh thesis ^_^

time org len bz study,sy plak btungkus lumus siapkn thesis..yg xpnah stay up spnjg jd student,tetiba smalam stay up..bgitulah mnusia..bleh berubah mngikut keadaan dan tuntutan..
tula..wat lg kije last minute.kan dh mnyusahkn diri sndiri.huhu..
ape pun,sy bsyukur krn dpt mnyiapkn final draft thesis ku..wpun msih kna btulkan sedikit sebanyak,tp mnjadi la juga..alhmdulillah..mmg bla dh siap tu,rs lega yg amat sgt..smoga sgala usahaku utk pembetulan sebarang ksilapan dlm thesis ini dipermudahkan..amiin..

Sunday, March 27, 2011

hati merintih...

entri kali ni lbey kurg mcm luahn perasaan la ckit..huhu..
org yg btul2 knl sy tntu tau yg sy ni jnis yg suka bls blk apa yg org wat kt sy..klu org tu wat baik,of cos baik la dia akn dpt..tp klu sebaliknya..ha,mmg naya la org tu..huhu..kesian kt org tu kan?? tp nk wat cene..sbb sy mmg anti org yg wat slh tu,dia wat berulang kali..kita dh bg warning awl2 yg kita xsuke dia wat g2..tp dia wat gak berkali2..then dia deserves la rite? ^_^
bukn saje nk bls..tp dh tu je cr utk sedarkn org tu..sbb bg sy,1st time,warning..2nd time,warning keras ckit..3rd time,time to revenge!ha..bru dia dpt rs cmne kita rs..then bru la dia ingt yg dia pun xsuke org wat cmtu kt dia..so,dgn hrpn,dia pun xwat dh la..ye dak? tu pndapat sy la..klu slh tu,sori la..tp mmg cmtu la sy.huhu..
ye la..sape xsdih bla kita tetiba dihakimi dgn sesuatu yg kita xtau amende yg kita dh wat..so,utk melupakan seketika kesedihan itu,kna la wat jht ckit.. (ckit ke ea?hehe..) okla..tu je la stkt ni..arigato!
p/s: so to sape2 yg teringin nk wat jahat kt sy utk kali yg lain,u better watch out! haha! (gelak jahat punye la.. )

setelah sekian lama...

assalamualaikum wbt..
setelah sekian lm mnyepi.. (xde la lm sgt pun kan?hehe..) kini sy mula berblogging.. ntah la knape semenjak dua mnjak ni,sydrom ma*** mkin suka memenuhi ruang hati..bila dh dtg sydrom tu,susah la nk mlwan.huhu..ape pun,akn ku cuba mlawan hingga ke titisan drh yg terakhir.. (cewwah!gaya ckp,mcm semangat waja je..)
klu ikut diari harianku,jdualku mmg full..tp sbb skang ni,bukn btindak ikut diari dh..tp btindak ikut sesedap rasa je..so,mmg lintang pukang la jdinya..yg spatutnya pg ni,kna siapkn thesis,sy pnuhinye dgn tgk csi..skang plak berblogging.adoiya..bila la nk insaf ni.huhu..
so,since sy dh berblogging ni..kna la penuhi sume nya..then leh la wat ape yg spatutnya sy siapkn pg td.ye dak? ok.. ape yg ingin sgt sy tulis di sini ialah..kita tidak mngetahui ape yg akn berlaku.. dan semestinya ape yg kita rncang dan ape yg kita mahu tu..kdg2 bukn berlaku sperti yg kita harapkn.. contohnye kita hrp kan kita dpt gembirakn hati org len bila hti kita sndiri gmbira..tp kdg2 kita xsdar yg pd ms kita gmbira tu..ada org lain sdg mnangis hiba..mmg kita xsdar sume tu..sm la dgn keadaan bla kita bergelar plajar..kita hrp kita akn grad after 4 years..tp rupa2 nya kita xdpt grad lg..
utk teman sejatiku..n yg bergelar cts d uia kuantan..bersabarla..smoga sume yg berlaku ini,akan memberi kesenangan pd kita nanti.siapa tahu dgn dugaan ini,rezeki kita akn dimurahkn lagi,melebihi drpd org len..mmg sng utk org mengucapkn bersabarla..dan mmg sukar utk kita sndiri melakukannya..tp slain bersabar dan berdoa,apa lg yg mmpu dilakukan..krn bukn kita yg mendoakn ini berlaku..dan mmg ini buknlah dlm kuasa kita..huhu..smoga kita smua dimurahkan rezeki nanti,insyaAllah..amiin..
ok..tu perkara pertama..now perkara kedua plak..
perkara kdua ialah bila mndengar kwn yg seusia kita kmalangan,dan mgkin ada yg mninggal,apa yg berada dlm hati kita? klu kita yg berada d tempat itu,adakah kita sudah bersedia utk menemuiNya?dgn usia seperti kita,brp bykkah amalan yg kita perolehi? klu blum bersedia, apa yg ptut kita lakukan? pernahkah dlm sehari, amalan kita lgsung tidak berubah? hnya melakukan amaln yg sm shj stp hari.. lgsung tiada pnambahn? malah mgkin ada yg berkurang..
then apa yg kita rs bila mlm mnjelma? pd saat kita ingin melelapkn mata..pernahkah terlintas dlm hati kita..jika tidurku ini adalah tidur yg selama2 nya, amalan apakah yg ingin kupersembahkan pd Nya..pernah kita fikir bgitu? tentu ada di antara kita yg berfikir bgitu..dan mgkin juga tiada.. apa pun,sbagai seorg muslim dan khalifah di bumi ini..ingatlah bhw kita takkan selamanya berada di sini..kita xkan selamanya diberi nikmat ini..bertaubatlah..dan berubahlah ke arah kebaikan krn kita hnya hmbaNya yg asalnya sgt hina tp dimuliakn olehNya..
kita selalu ingin nmpk cntik pd luaran..inginkan bdn yg solid (bg perempuan) atau maskulin (bg lelaki)..tp adakah kita ingin bgitu pd dalamnnya?bgaimn dgn rohani kita?adakah rohani kita diberi sntapan yg enak2 hari ini?jika belum,bila lg kita mahu bertindak?fikir2 kan dan selamat beramal.. (gaya mcm motivator x?hehe..)
-apa pun,peringatan ini utk diri sndiri..kerna manusia sntiasa lupa..-
p/s: khas utk widad ..k dibah dh edit pun.hehe..

Sunday, March 20, 2011

penat tapi...

blogku sudah bersawang rupenya..ni sbb kekangan masa..org len pun dpt ms sm ng kita gak.. 24/7..tp nmpk dorg relax je kan..tu yg kita nmpk,dlm ati..ha,hnya dia dan Dia sahaja yg mngetahui..
tp mmg sibuk memanjang je skang ni..lg nk dkt hbs,lg byk kije.tu lah lumrah seorg plajar..(blaja lg la sy ni wpun dh tua..huhu..) biasanya weekend ni,dpt la relax skejap.tp sejak kebelakangan ini,mmg xsmpat nk berhenti lelah pun.mmg kalendar harianku pack! cpt sgt ms blalu.. smpaikan sy sndiri xsdar apa yg dh sy wat siang hari tu bla mlm mula mnjelma..tup2 dh mlm.ha,cpt je kan??
stelah 6mnggu mnahan krinduan yg bsarang dlm hati,akhirnya sy pulg jua ke kmpung halamn terchenta.mmg best sgt!pnat mnggunung tp rs damai selautan..rs tenang setaman..sukanya duk kt umah..mostly stp org suke duk umah..suke blk kg..tp ada gak org yg xsuke gitu.sy pun xtau la nape.maybe msing2 ada story msing2.so,biarla..len org len pndapat.cuma sy berharap agar rs sayangku pd kg halamn akn trus kekal wlau di mana sy berada..krn terlalu byk tnggungjawab yg memerlukn sy di sini..smoga dgn tnggungjwb itu akan mmpu membantuku memenuhi amanah seorg khalifah yg diberi,insyaAllah..amiin..

Sunday, March 6, 2011

miss u..

assalamualaikum.. bla tgk blog,bru ingt dh lm xupdate..mmg xsmpat.ye la..dh nk blk kg gak wpun byk kije mnunggu..nk blk kb gak wpun dh tau akn bz.tp itulah sy..mmg dlm ati stiasa ingatkn umah.rndukan keletah ank2..rndukan bonda terchenta..rndukan suasana d umah..n rndu sume2 la..huhu.. (sedih woo..dh lm x blk ni..)
since nk blk sgt..sy kena setelkan fyp la..kije lab dh setel.cuma tnggal bab menulis thesis.ha..ni yg lomah den.lomah segalo2..bukn xwat,tp mmg idea kering sekering2 nya..huhu..ape pun,stakat ni,insyaAllah dpt setel sume bila balik nati.didoakn agar sume urusanku dipermudahkanNya. kita merancang,Allah jua begitu,tp perancanganNya lebih baik dan teratur..
miss u gie!tu la senarnya tujuan entri ni ditulis..xlm dh sahabatku akn berubah status dr bujang ke isteri org..tnggal beberapa hari lg.sgala kenangan mnis kami bersama sewaktu msing2 muda remaja, bujang..hanya akn terlakar indah di memori hati..
untukmu gie.. wpun sudah bergelar isteri org nati,kuharap hubungan kita akn terus terjalin..biarpun tidak semesra dlu,namun kuharap agar kita akan terus berhubung.. kuharap biarlah hbg kita akn bersambung ke anak cucu.. itulah doaku dan impianku..smoga ianya dimakbulkan dan diperkenankanNya,insyaAllah..
miss u so2 much gie!mmuah!
ni la gmbr kami berempat sewaktu msing2 msih bujang..skang yg tudg itam,plg kanan akn berubah status..so,nx will be tini..hehe..

Wednesday, March 2, 2011

duit oh duit..

best x kalau kita ada byk duit cmni??best gak kan?tp...
klu ada duit byk2,xtakut kna rompak ke nati..lgpun..
klu duit byk,ati xsnang,xde guna..
klu sebut ttg duit,apa yg korg tbayang?klu org tnya sy,apa itu duit..knfem sy akn jwb,"money is not everything but everything needs money"..cukup simple je.tp mmg dh cmplete answer.tu bg sy la..dlm dunia skang ni,sume bnda perlukan duit.even bercinta pun perlukan duit.mmg tak dinafikan ada je org yg xkisah status pasangan dia,kaya ke miskin je,jnji ada cinta..tp pada zaman skang ni,berapa kerat la yg masih setia ng pemikiran camtu??
yela..klu korang bcinta ng org miskin,then korang plak jenis yg suka brg2 mahal,nk mta pasangan belikan tp slalu dia xdpt bli.sbbnya,dia xmampu..sekali dua mgkin bleh lg,tp msti lama2 xtahan gak kan?bg sy sndiri,cnta ke ape ke,sume tu leh dipupuk..arini ckp kwn,tp esk2, mgkin lbih dr kwn.. (gaya ckp mcm ada pngalamn jer.ngeh3..) so percayalah yg dlm stp hbg tu perlu ada gak la ciri2 pasangan yg mampu.jgnlah pkai terima je..ikut sumbat asalkan kita suka..sbb klu kita pkai terima je,lm2 nati mulalah nk bgaduh ke ape ke..klu kita ni jnis yg sabar tahap org mu'min xpe gak,tp kita ni jenis yg cpt ilang sbr je sume..then lm2 mulalah duk stat compare ng psgn lain..xke naya pasangan kita yg xmampu tu.ha..time tu nk slahkn org lain..pd hal yg mula2 salah,ialah kita sndiri.
so,moral of the story..carilah org yg mampu utk mnanggung kita.xsalah klu kita mencari yg kaya,cuma carilah org kaya yg beriman..dan xsalah juga klu kita menemui org yg xmampu..asalkan kita mmpu membantu dia dan tidak menyalahkannya atas kekurangn dirinya..pendek kata,dapat yg kaya ke miskin ke,sume ok je..tu pendek kata la..pjg kata,mmg bahagia la asalkn kita percaya pd firmanNya: Allah tidak akan mengubah sesuatu kaum itu sehingga dia sendiri yg mengubahnya..ilal akhir..
thus,klu dpt yg xmampu tp beriman tu,bantu la setakat mn mmpu krn stp drpd kita bukanlah sempurna.smoga kelebihn kita dpt menutup kelemahan dia,dan begitulah sebaliknya..
p/s: maaflah klu entri ni ada wat org terasa ke ape ke..xde niat pun..cuma memberi peringatan wat diri sndiri n kengkawan..anyway,ni juz pendapat sndiri..tq